dinsdag 18 mei 2010

't Was van "lek me liptje"!


"HIJ" was jarig, ja... de schat van mama en de held van zijn drie dochters.
En wat is er nu leuker dan zelf "de lievelingstaart" van papa klaar te maken?
Ik begrijp waarom dit "ZIJN" lievelingsdessert is van want OMG.. dat is lekker!!
't Is van Lek me Liptje zei mijn mama vroeger. Kent nog iemand die uitspraak?

vlug vlug ... dit heb je nodig!
150gr digestive-koekjes (weet niet of je die makkelijk vindt in België maar ik hoorde dat Delhaize dat verkoopt)
2 eetlepels stroop (je kan ook wat abrikozen- of frambozenconfituur gebruiken)
50 gr boter
50 gr suiker
het sap van 1 citroen
250 gr mascarpone
200 gr yoghurt
150 gr room
voor de garnituur, bessen (framboos, aardbei, braambessen...) en wat bloemsuiker

en wat doen we daarmee?
de koekjes verkruimelen (in een zakje)
boter smelten en mengen met de stroop
verkruimelde koekjes mengen met het botermengsel en in een springvorm mooi aanduwen tegen de bodem

meng de mascarpone met yoghurt, suiker en citroensap
klop de slagroom en voeg zachtjes aan het mengsel toe
giet over de koekjesboden en laat minimum drie uur stijven in de koelkast

garneer met bessen en wat bloemsuiker,
en yummie yummie!


(een foto nemen van een volledige taart... daar was geen tijd voor! Zooooo vlug werd hij opgesmuld!)

5 opmerkingen:

  1. Mmmmmmm...die ga ik zeker eens proberen. Wel slecht van U om ons zo al van 's morgens vroeg te doen verwateren. En zeker nu ik mijn suikerinname wat probeer te beperken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm... ziet er heel lekker uit. En ja, hoor, 'lek me liptje' ken ik ook. Ook van de West-Vlaanders?
    En je nieuwe banner is ook leuk. Zo kleurig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Polkadotjes: ik wil hier ook de suikerinname eens beperken maar goh goh, ik ben toch echt wel een zoetemondje? we gaan mekaar eens moeten motiveren!!
    @ Oontje: Yep...groot en sterk geworden in Koksijde maar ben daar al vele jaartjes weg en mijn banner...eigenlijk wil ik iets helemaal anders... een eigengemaakte knappe foto... maar moet nog wat oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heerlijk uit, ik "lek alvast mn liptjes..." proficiat aan de jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben via via op je blog terecht gekomen. Wat ziet dit er heerlijk uit! Ik ga dat recept ook eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen